Mencari Doorgift, Candy Station, Kek, Cupcake, muffin etc

Tuesday, January 17, 2012

Perkembangan janin kembar - 20 minggu hamil


Rambut pada 20 minggu pada kulit kepala bercambah dan pembangunan deria berkembang pesat. Sel-sel saraf setiap hidangan deria - rasa, bau, pendengaran, melihat, dan sentuhan - kini membangun dalam bidang khusus mereka otak. Saraf pengeluaran sel melambatkan sel-sel saraf yang sedia ada membesar dan membuat sambungan yang lebih kompleks. Bau bayi yang baru lahir seolah-olah menjadi yang paling maju semua deria, yang membolehkan mereka mengenali anda dengan segera.
Anda tidak syak lagi merasai menendang dan somersaulting kembar anda berkembang. Pada masa-masa tertentu, mereka boleh begitu mudah alih yang mereka akan bangun pada waktu malam. Sepuluh minggu depan atau jadi akan masa kembar anda yang paling sibuk dan paling aktif, sehingga rahim terlalu sesak.
A kot keputihan bahan yang licin, lemak dipanggil vernix caseosa akan mula untuk menutup kembar anda. Ia melindungi kulit mereka semasa rendaman panjang dalam cecair amnion dan bertindak sebagai penghalang terhadap jangkitan selepas lahir. Kembar anda menelan jumlah cecair amnion, amalan yang baik untuk sistem penghadaman mereka yang semakin meningkat.
Sehingga kini janin anda telah diukur dari mahkota untuk pantat haiwan tetapi dari minggu ke-20, pengukuran akan dari mahkota untuk tumit. Dan dari mahkota untuk tumit mereka kira-kira 10,5 inci / 27 sentimeter panjang. Kening dan kelopak mata mereka benar-benar maju dan kuku meliputi hujung jari.
Bayi anda kini boleh mendengar perbualan anda. Jika anda bercakap, membaca, atau menyanyi kepada kembar anda, gelombang bunyi dihantar di sepanjang tulang belakang anda untuk membuat mereka secara beransur-ansur biasa kepada suara anda, membantu mereka untuk mengenali anda selepas mereka dilahirkan.
Kembar anda boleh mendengar bunyi-bunyi lain melalui kulit yang meliputi perut anda, tetapi mereka diputarbelitkan sebagai mereka melalui lemak dan otot dinding rahim dan cecair amnion. Hanya suara anda akan dikenal pasti dengan jelas kepada mereka menjelang akhir kehamilan anda.
Kebanyakan ibu-to-be mengesan pergerakan kembar mereka (dipanggil mempercepatkan) antara 18 dan 22 minggu kehamilan. Jika anda telah hamil sebelum, anda akan rasa perkara yang lebih awal dan bukannya kemudian. Apa yang anda mula-mula difikirkan perut gegaran boleh kembar anda melakukan beberapa belakang lambungan.


Sumber dr http://www.babycenter.com.my/pregnancy/twins/fetal-development/20-weeks-pregnant/

No comments:

Post a Comment