Mencari Doorgift, Candy Station, Kek, Cupcake, muffin etc

Tuesday, January 17, 2012

Perkembangan janin kembar - 16 minggu hamil


Menjelang 16 minggu, kembar anda akan meningkat kepada 6 inci / 14,2 sentimeter panjang dari mahkota untuk pantat haiwan. Mereka kini berat kira-kira 7 auns / 190 gram setiap satu. Cap jari yang unik kembar anda telah sedia ada. Dan apabila anda mencucuk perut anda perlahan-lahan dan mereka merasakan ia, kembar anda akan mula perakaran dan menghisap segala yang ada di depan mulut mereka, sama ada tangan, kaki atau tali pusat. Refleks menghisap ini akan memberikan mereka latihan yang mereka perlukan untuk penyusuan ibu selepas kelahiran.

Jika satu atau kedua-dua kembar anda perempuan, mereka kini mempunyai kira-kira 2 juta telur dalam ovari mereka dan mereka akan mempunyai hanya satu juta oleh masa yang mereka dilahirkan. Mereka akan mempunyai telur yang lebih sedikit apabila mereka dewasa, dan oleh usia 17, nombor akan menurun kepada 200,000.

Badan-badan yang janin kini membesar lebih cepat daripada kepala mereka. Kulit nipis kertas kulit kembar anda meliputi dirinya dengan rambut tebal, lembut seperti bulu yang dipanggil lanugo. Walaupun kening mula berkembang dan rambut di atas kepala bercambah, rambut ini boleh berubah dalam kedua-dua tekstur dan warna selepas lahir.

Kaki mereka tumbuh lebih panjang daripada lengan kini, kuku sepenuhnya terbentuk dan semua sendi dan anggota badan yang boleh bergerak. Anda mungkin boleh untuk mengetahui jantina bayi anda dengan ultrasound kini, sejak kemaluan luar boleh dibangunkan cukup bahawa sonographer boleh memberitahu anda jika kembar anda kanak-kanak lelaki atau perempuan.

Pada minggu ke-16 rangka kembar anda kebanyakannya rawan bergetah, yang akan menjadi keras kemudian. Bahan pelindung yang dipanggil myelin perlahan-lahan mula untuk membalut di sekitar saraf tunjang.

Dada mereka bergerak ke atas dan ke bawah untuk meniru bernafas tetapi ia tidak mengambil di udara, hanya cecair amnion. Mereka juga mula mempunyai rintangan. Tersedu merupakan refleks penting yang digunakan untuk melatih gegendang mereka, otot yang mereka perlukan untuk bernafas apabila mereka dilahirkan.


Sumber dr http://www.babycenter.com.my/pregnancy/twins/fetal-development/16-weeks-pregnant/ 

No comments:

Post a Comment